سنجش و ارزیابی
بررسی عدالت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها: رویکرد تحلیل طبقه پنهان به کنش افتراقی سوال

سید محمد علوی؛ حسین کرمی؛ محمد حسین کوهپایی نژاد

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 147-170

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.60283.588

چکیده
  سنجش برای حداقل یک قرن در تمام ابعاد آمورش وجود داشته است. روش های متعددی برای بررسی عدالت آزمون آموزشی مخصوصا در آزمون های سرنوشت ساز پیشنهاد شده است. مطالعه حاضر با استفاده از رویکری بوم شناختی به بررسی عدالت آزمون ورودی دانشگاه ها می پردازد. به این منظور، داده های به دست آمده از اجرای واقعی آزمون با روش های رگرسیون لجستیک و تحلیل ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
بررسی رشد توانش منظورشناسی زبان آموزان زبان خارجه با اجرای ارزشیابی پویا رایانه ای

سید محمد علوی؛ محبوبه شهسوار؛ محمد حسین نوروزی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 117-149

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.42653.400

چکیده
  ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا ...  بیشتر